Freezelijk leuk!!

Onlangs ben ik met mijn vrouw naar Body Worlds - the Happiness Project te Amsterdam geweest. Een absolute aanrader! Allereerst fascinerend om het menselijke lichaam te bewonderen. Extra bijzonder dat alle preparaten die je ziet van echte menselijke lichamen zijn gemaakt. Een menselijk hoofd wat volledig gesplitst was waardoor je letterlijk een kijkje in zijn hoofd kon nemen en alle hersenen zag zitten was aan de ene kant te schokkend om er een foto van te nemen, maar aan de andere kant fascinerend om te zien hoe alles in elkaar zit. Ik heb sowieso wel iets met ons brein, wellicht aangewakkerd omdat onze zoon 2 dagen na zijn geboorte een herseninfarct kreeg. Dat was een heftige tijd, maar ook fascinerend hoe zijn brein alles ook weer wist te herstellen. Los van het brein zie je daar bij Body Worlds dus werkelijk alles van het menselijk lichaam. Een bijzondere belevenis.
 

Happiness

Wat ik daarnaast gaaf vond, was het thema:  Happiness. Het effect van geluk op ons lichaam wordt op diverse manieren duidelijk gemaakt. Uiteindelijk is het heel simpel, een gelukkig gevoel is simpelweg erg gezond voor ons lichaam. Wat ook mooi is zijn de teksten en weetjes die overal in het museum hangen, zoals:

  • Niet iedereen die gezond is, is gelukkig. En niet iedereen die ziek is, is ongelukkig. Mensen die zich vaak gelukkig voelen zijn wel minder vaak ziek en leven langer.
  • Wanneer je lacht of glimlacht wordt er een deel van je hersenen gestimuleerd, waardoor je werkelijk gelukkig wordt.
  • Een belangrijke factor voor geluk is dankbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat mensen die hun gevoelens van dankbaarheid aan anderen kunnen uiten, zelf gelukkiger worden.
  • Lachen veroorzaakt gezonde fysieke veranderingen in ons lichaam. Humor en gelach versterken het immuunsysteem, geven energie, verminderen pijn en beschermen ons tegen de nadelige gevolgen van stress.
  • Positieve emoties zoals trots, dankbaarheid en vreugde zijn niet kortdurend. Ze hebben een langdurig effect op ons welbevinden. Uit onderzoek blijkt dat als we 3 keer meer positieve dan negatieve emoties kunnen ervaren, we weerbaarder en daadkrachtiger kunnen worden.

Deze gedachtegang past goed bij hetgeen ik nastreef met OWL. Het B+ programma, wat ik samen met Chantal Walg aanbiedt, gaat over positiviteit en is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook het theater aanbod van OWL is interessant passend, hierin is het eerste streven namelijk om mensen/medewerkers een leuke dag met een lach te bezorgen. Ook de workshop Stressles(s), een samenwerking met Movista, past perfect bij dit onderwerp. En in 2017 kwam ik in aanraking met de zin “Wat je aandacht geeft groeit” en dit is inmiddels een lijfspreuk van me geworden die op een mooie manier wordt bekrachtigd in dit museum, waar ik me goed thuis voelde.
 

Lekker stressen

Toch vreemd dat we met z’n allen ons zo kunnen richten op wat niet goed gaat in ons leven of wat er niet is. Tegenwoordig is iedereen drukker dan ooit, worden we extreem geleefd en maken we ons over van alles en nog wat druk. Kijk je er van een afstandje naar dan denk je “waarom in hemelsnaam?” Zit je er vol in, dan heb je toch best een probleem. De zogenaamde burn out klachten stapelen zich op in Nederland. Ik zie dat helaas ook veel te veel om me heen. We stressen ons wat af en hebben er last van. Stress kan leiden tot verwarring, slaapgebrek en een onevenwichtig leven. Soms is stress zelfs dodelijk! Dus is het niet verstandig om met z’n allen stress af te zweren? Welnee, stress is lekker en noodzakelijk. Toen mijn zoontje zijn herseninfarct kreeg en meerdere keren terugvallen had, dacht men eerst dat hij geen stresshormonen aan kon maken. Zonder stresshormonen kun je gewoon niet overleven. Uiteindelijk bleek deze diagnose (godzijdank) niet correct was en maakt hij gelukkig wel zelfstandig stresshormonen aan. Zoals met alles is te nooit goed, dat geldt ook voor stress, teveel stress levert chronische klachten op en dat wil je niet meemaken. Vandaar het negatieve geluid omtrent stress. Jezelf echt leren kennen en signalen oppikken is een goede remedie tegen een burn out (of bore out??). Dat begint met weten wat voor stresstype je bent en zo ook signalen te herkennen bij jezelf, zodat je op tijd, ter voorkoming, op de rem kunt staan.
 

F? of F? of F? / V? of V? of V?

Vorig jaar volgde ik een coaching traject, waarbij de module “Het is nooit te laat voor een gelukkige jeugd” een interessant onderdeel was. Hierin werd uitgelegd hoe hechting werkt en welke invloed dit heeft op de hersenen. Erfelijkheid en beïnvloedbaarheid qua hersenen en persoonlijkheid werden besproken. En zo ook de stress reacties die er zijn, te weten Fight, Flight of Freeze oftewel je kunt vechten, vluchten of (be)vriezen (of verstarren). Je kunt van alles wel wat hebben, maar 1 reactie is dominant en zorgt voor je eerste reactie wanneer er gevaar dreigt. Dit is erfelijk bepaald en je voorouders hebben er dusdanig dankbaar gebruik van gemaakt, zodat jij nu leeft. De persoon die vroeger dacht ik vecht wel even tegen dat grote beest of de persoon die stil bleef staan toen een rotsblok op hem af kwam of de persoon die in paniek de ijskoude zee in rende hebben nu zeg maar geen nakomelingen meer.

Aan de deelnemers werd gevraagd tot welke categorie ze dachten te horen. In eerste instantie neigde ik naar “Fight”, want als het moet ga ik een confrontatie zeker niet uit de weg. Daarnaast klinken Freeze en Flight toch wat suffer in de oren. Maar uiteindelijk koos ik toch voor Freeze. Want het is immers zo dat ik bij veel situaties aanschouw en dan pas tot actie over ga. Wegrennen doe ik niet en een vechtersbaas kun je me ook echt niet noemen.
 

Ben er niet freeze van

Een collega die mijn blogs leest, zei laatst tegen mij dat ik zoveel observeer en analyseer. Dat klopt, dat doe ik continu. Eigenlijk 24 uur per dag, want ook in mijn dromen beschouw ik veel. Door deze stijl ontgaat mij niet veel, doorgrond ik situaties en type mensen, maar ben ik ook iemand die in eerste instantie afwachtend over kan komen en later op zaken terug kan komen die daarvoor besproken zijn. Bevriezen betekent ook dat je niet altijd voelt, want gevoel is voor de Freeze mensen een nuance. Wellicht dat ik juist daarom zo geniet wanneer kinderen onbevangen en ongenuanceerd zeggen wat ze denken en voelen.

Zelf heb ik het Freeze gevoel omarmt, want het heeft me gemaakt tot wie ik ben. Het past bij me, qua stijl en ook qua humor. De woordgrap is niet voor niets mijn grootste troefkaart, op dat gebied werkt het analyseren in mijn hoofd razendsnel en floep ik er met veel genoegen de ene na de andere (flauwe) woordgrap uit. Afgelopen maand heb ik een Enneagram ingevuld. Na levensgenieter (die ook behoorlijk herkenbaar is) was mijn 2e dominante karaktertype die van waarnemer.
De Waarnemer verzamelt kennis, observeert, is opmerkzaam en in staat om informatie te ordenen op nieuwe manieren. Brengt de chaos in kaart als wapen tegen zijn angst en neemt emotioneel afstand. Plaatst ratio boven gevoel.
Voor mij weer een mooie bevestiging dat ik niet vies van Freeze ben.

Ik zou zeggen vraag jezelf ook eens af wat jouw stressreactie is en welke kracht je daaruit haalt? Het mooie is, niets is fout, want zoals gezegd het heeft je gebracht waar je nu bent en dat je er überhaupt bent. Maar mocht je erin doorslaan en je herkent die signalen, zou je er zomaar een burn out mee kunnen voorkomen. Althans, dat is mijn observatie….

Wie of wat je ook bent: Don’t worry, be HAPPY! Dat is meer dan gezond.
Tot lachs!!

 

Andere blogs van Matteo lees je hier.